lördag 18 maj 2013

Inte vilka bilar som helst

Gamla bilar i långa rader, från veteranbilar till nyare klassiker.. Igår inleddes det trettiotredje "Tour de Bretagne" i Brest med 850 bilar och andra äldre fordon. I år går rutten runt Finistère, från Brest i norr till Fouesnant i syd, totalt 450 km. Varje år anordnas veteranbilstouren i något av Bretagnes departement.

Det är en veritabel folkfest med entusiaster som har bilintresset gemensamt. Hela familjer, ungdomar, pensionärer, kanske en majoritet män men jag är inte säker på det. För drygt 200 euro i deltagaravgift får deltagarna logi, måltider och teknisk assistans om det skulle behövas.

Jag trodde mig ha åtminstone en liten koll på bilar men det är ingenting i jämförelse med några deltagare och besökare som jag träffade på igår på parkeringen utanför utställningshallarna Parc Expo Penfeld där hundratalet fordon ställt upp. Här spände samtalen över märken, modeller, årgångar, teknik, bilhistoria. Och värderingar; både i ekonomisk betydelse och personliga preferenser för ett visst märke eller modell.

Min favorit var den undersköna Peugeot 404 cabriolet. Här nedan ett litet smakprov på fordonskonst och -historia. Synd att fotona bara kan förmedla det visuella intrycket och inte alla ljud och lukter. Det fanns nagot för alla sinnen.

En Peugeot närmast kameran.

En jänkare (Lincoln)

Meningarna gick isär, jag tycker om den.. (Panhard)

Kupéer och annalkande sommar hör ihop! MG.

Interiör, Peugeot 203.


En familj fran Saint-Brieuc med sin Renault Caravelle Cab

En Citroën 2CV (t.v) och en Alfa Romeo.

Citrroën DS Break med matchande husvagn. 

Och mina favoriter; tva Peugeot 404 cab. Signerad Pininfarina.

Amerikansk ambulans.

Bil känd fran Tintin i Kongo.

Närmast, Peugeot 203. 

Variationen var stor. Till höger en Peugeot 504 cab. 


Ajouter une légende

Den enda svensken vad jag sag; en Scania.

Pre-historisk husbil :-)

Citroën "traction" fanns det flera av, men bara en med husvagn. Renault t.h.

Renault Caravelle med ett UFO, jag menar en husvagn, i hasorna...

Sällsynt exemplar av en bil som jag glömt namnet pa. 


Praktiskt.

En Mazda.

Vägpolisen har bland annat haft Renault Alpine.

En dyrgrip; Jaguar E-type 4.2







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar