fredag 13 april 2012

Slump eller Google-noja?


En sak har förvånat mig på sistone. På svenska nyhetssajter på nätet får jag nämligen reklam för ett franskt bilmärke och på franska sajter görs reklam för ett svenskt dito. Först tänkte jag att det måste vara en slump, men med tanke på alla elektroniska fotspår vi lämnar efter oss kanske det är riktad reklam. Misstänker det i alla fall.

För inte så länge sedan ändrade Google sina användarvillkor, vilket oroade franska motsvarigheten till Datainspektionen, CNIL. Internetföretagen tycks sträva efter en lönsam hantering av våra uppgifter. Frågan är hur långt det kan gå utan att inskränka nätanvändarnas integritet?

Pressmeddelande från svenska Datainspektionen med anledning av CNILs initiativ:
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2012/eu-oroas-over-googles-nya-anvandarvillkor/

Artikel i DN: Nätjättarna vill veta allt om dig.
http://www.dn.se/kultur-noje/natjattarna-vill-veta-allt-om-dig

Semaforen vid Pointe Saint-Mathieu spanar ut över havet.
Vem spanar på oss över nätet?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar