tisdag 29 oktober 2013

Regeringen backar om vägskatten écotaxe

Bretagnes bönder och livsmedelindustri demonstrerade ju våldsamt i lördags mot en kommande vägskatt på tung trafik, något som jag skrev om tidigare. Och idag backade alltså premiärminister Jean-Marc Ayrault efter ett möte med folkvalda från Bretagne på sitt kontor i  Hôtel Matignon. L’écotaxe, som vägskatten kallas, skjuts upp på obestämd tid. Och det gäller för hela landet.

I ett tal efter mötet sa Ayrault bland annat, efter att ha räknat upp den senaste tidens regeringsinitiativ för att lösa krisen i Bretagne: 

« Det är bara att konstatera att samarbetet mellan olika aktörer som har varit Bretagnes styrka, idag är blockerat. Blockerat på grund av en enda fråga: l’écotaxe. » 

Och vidare 

« alla vet att l’écotaxe inte är orsak till krisen. Den har inte ens börjat gälla! /.../ Men den väcker frågor om tillämpningen som inte den förra regeringen förutsett. » 

Han uppmanade alla aktörer att ta sitt ansvar, samarbeta och komma till förhandlingsbordet och betonade hur modig han och regeringen varit som lyssnat på kritiken men att l’écotaxe inte avskaffas, bara skjuts upp. Alla tunga jordbruks- och fisketransporter ska dock undantas och särskild hänsyn tas till regioner i periferin.

President Hollande uttalade sig på statsbesök i Slovakien att vägskatten är en god princip, men att dess införande måste få ta den tid som behövs för att uppfylla vissa villkor som ska diskuteras (enligt Le Monde).

Från socialisternas regeringspartner miljöpartiet EE-LV kom kritiska kommentarer och Noël Mamère, som nyligen hoppat av partiet, ifrågasatte regeringsmedverkan. « Miljön har blivit regeringens syndabock » sa han på France Info ikväll.

Och visst har l’écotaxe blivit en syndabock och symbol för jordbrukets och livsmedelsindustrins kris i Bretagne. Så här skriver kolumnisten på Ouest-France, Michel Urvoy, på sin blogg:

« Att förminska det bretagnska jordbrukets problem till l’écotaxe är således en osanning. Den kommer att öka transportkostnaderna med i genomsnitt 4,1%, de motsvarar i sin tur 10% av kostnaden för de transporterade produkterna. I slutändan skulle den bara öka produktens pris med 0,5% (1 centime på en camembert för 2 euro). »

Krisen i jordbruket och livsmedelsindustrin handlar, enligt den allmänna uppfattningen, om en ohållbar ekonomisk modell; ett produktivistisk volymbaserat jordbruk utan produktförädling, låglönekonkurrens inom och utanför EU, minskade EU-stöd, otillräckliga investeringar och dåliga företagsbeslut, företag som agerar var för sig istället för att samarbeta osv.


Även om beslutet antagligen är det minst dåliga den pressade regeringen kunde ta, visar det på en av svagheterna med det franska beslutsfattandet. Lagstiftningen ändras ständigt vilket minskar förutsägbarheten och knappast ökar företagens investeringsvilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar